مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان در گفت و گوی اختصاصی با پایگاه اطلاع رسانی استانداری خبر داد:
استانداردسازی علائم جاده ای گیلان با بیش از 8 میلیارد تومان اعتبار اولیه
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان با بیان اینکه استاندارد سازی علائم جاده ای و تابلوهای راهنما در استان با اعتبار اولیه 8 و نیم میلیارد تومانی در دست اجرا قرار دارد، گفت: در حال حاضر این پروژه در راه های روستایی کلید خورده است.
وارنا خبر/ همزمان با هفته دولت، پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان گفت و گویی با مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان ترتیب داده است تا آخرین وضعیت ارائه خدمات از سوی این مجموعه را منعکس کند. گفت و گوی محمدرضا نازک کار را در ادامه می خوانید.
در ابتدا معرفی کوتاهی از خودتان داشته باشید و برای ما از سوابقی که در کارنامه دارید بگویید.
متولد سال 1339 در رشت و فارغ التحصیل مهندسی عمران از دانشگاه گیلان هستم. از آغاز جنگ تحمیلی تا سال 1370 با تصدی عناوین مختلف در وزارت راه، مشغول فعالیت راهسازی در مناطق جنگ زده بودم. سپس وارد اداره کل راه و ترابری گیلان شدم و در پست های متعددی به خدمت رسانی پرداختم که از جمله آن ها می توان به رئیس اداره راهسازی امانی شهید بهشتی ، رئیس اداره نگهداری راه و ابنیه، معاون راهداری و معاون فنی اشاره کرد. همچنین پس از ادغام مجموعه راه و ترابری با مسکن و شهرسازی، به عنوان مدیر ساخت و توسعه راه های اداره کل راه و شهرسازی گیلان منصوب شدم.
در چه تاریخی به عنوان مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان منصوب شدید و چه دغدغه ای برای بهبود عملکرد در این حوزه داشتید؟
بهمن سال 1395 این مسئولیت به من واگذار شد. از آنجاییکه من ده سال به عنوان معاون راهداری مشغول خدمت بودم، ایمنی راه و ارائه خدمات مطلوب تر به بهره برداران از جمله دغدغه های ذهنی من بود. به منظور رفع کم و کاستی های موجود در حوزه راه ها، تلاش کردم با بهره گیری از خرد جمعی به راهکار مناسب برسیم. در راستای دستیابی به راه های عاری از ایرادات فنی و تخصصی بویژه در زمینه ایمنی، هدف گذاری های لازم را انجام دادیم و خوشبختانه با حمایت سازمان مرکزی و استاندار گیلان استارت این کار خورد.
طبق هدف گذاری صورت گرفته باید تا افق 1400 خودمان را به میانگین بین المللی تلفات جاده ای برسانیم. با روش هایی از جمله تبلیغ، اطلاع رسانی و تجهیز جاده ها دستیابی به این هدف ممکن می شود.
در گیلان هزار و ۹۰۰ کیلومتر راه اصلی، بزرگراه و آزاد راه و نزدیک به 900 کیلومتر انواع راه روستایی داریم. به دلیل وسعت زیاد راه های روستایی و صعب العبور بودن بسیاری از راه ها، مطمئنا این ادعا را نداریم که راه های روستایی همانند راه های اصلی گیلان مجهز به علائم راهنمایی و رانندگی هستند. با پشتیبانی ویژه دکتر سالاری استاندار گیلان، در مرحله اول به جهت استاندارد سازی علائم جاده ای و تابلوهای راهنما حدود 8 و نیم میلیارد تومان به ما اعتبار، ابلاغ شد که با استفاده از این اعتبارات مشاور و پیمانکار ذیصلاح گرفتیم؛ نقاط ضعف راه ها از نظر تجهیزات ایمنی را شناسایی کردیم و به تناسب اعتباری که داشتیم قرارداد بستیم. در حال حاضر این کار در بخش راه روستایی کلید خورده است و از همین پتانسیل برای راه های اصلی نیز استفاده می کنیم چراکه بسیاری از تابلوها و علائم راهنمایی و رانندگی در نتیجه گذشت زمان، تغیرات ترافیکی ، تغییرات اقلیمی و حاشیه نشینی نیازمند بازنگری هستند.
روکش کردن و بهبود آسفالت راه ها از جمله وظایف اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای به شمار می رود. در این زمینه چه اقداماتی انجام دادید و تفکیک مسئولیت شما از اداره کل راه و شهرسازی و بنیاد مسکن در این رابطه به چه نحو است.؟
تا کنون در مجموعه پروژه هایی که ما از ابتدای سال گذشته تا کنون اجرا کردیم، بالغ بر 170 کیلومتر روکش آسفالت انجام شد. اگر بخواهیم حداقل هزینه ها را در نظر بگیریم، بالغ بر 35 میلیارد تومان به این منظور هزینه صورت گرفت. همچنین با استفاده از اعتبارات ابلاغی از سوی کمیته های برنامه ریزی شهرستان ها، شورای برنامه ریزی استان و همچنین بهره گیری از اعتبارات ملی اقدام بی سابقه ای را در زمینه روکش آسفالت راه های روستایی از سال 96 آغاز کردیم. به طور کلی اجرای
لایه اول آسفالت بر عهده راه و شهرسازی و لایه دوم به بعد بر عهده اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای قرار دارد. محدوده مسئولیت این دو اداره منطبق با هم و در حوزه راه های برون شهری ، بین شهری و بین روستایی تعریف شده است. در راه های روستایی جزو مسئولیت های ما و اداره راه و شهرسازی است که بر هم منطبق هستند. اجرای آسفالت معابر داخل بافت طرح هادی روستاها نیز توسط بنیاد مسکن صورت ی گیرد.
با توجه به اینکه پایانه ها نیز در حوزه مدیریت شما قرار می گیرد، چقدر بر عملکرد شرکت های مسافربری نظارت دارید؟
ساخت ترمینال مسافربری در شهرهای بالغ بر 50 هزار نفر از جمله وظایف شهرداری ها محسوب می شود و با این وجود، مدیریت داخلی نظارت بر شرکت های حمل و نقل مسافر بر عهده اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای است.
از آنجاییکه نتیجه عملکرد شرکت های مسافربری مستقیما به جان و مال مردم مربوط است، به طرق مختلف اعمال نظارت می کنیم. در داخل ترمینال ها دفتر کار داریم و همچنین در خود شرکت ها نیز مسئول فنی قبل از حرکت خودروهای ناوگان عمومی حمل و نقل باید نظارت لازم را انجام دهد. سالانه چندین دوره کلاس های آموزشی تخصصی برای مسئولان فنی برگزار می کنیم. در بین راه نیز بصورت تصادفی از خودرو ها بازید به عمل می آوریم.
یکی از اقدامات شما در 18 ماهی که به عنوان مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان فعالیت می کنید، افزایش دوربین ها و الکترونیکی کردن نظارت بر جاده هاست. در این زمینه توضیحاتی داشته باشید.
کنترل و هدایت ترافیک در خارج از محدوده قانونی شهرها بر عهده پلیس راه و در داخل این محدوده بر عهده پلیس راهور است. گام به گام بصورت موازی در کنار پلیس هستیم . امروزه با توجه به رو به توسعه بودن راه ها در کشور و بویژه گیلان، اعمال نظارت های مکانیزه ضرورت پیدا کرده است. در این راستا 22 دوربین نظارتی مستقیم در جاده های گیلان داریم که عملکردی جز نظارت ندارند. در ساختمان اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان مجموعه مونیتورینگ برقرار است و به محض ثبت هرگونه ترافیک ، تصادف و موارد این چنینی، اکیپ راهداری به محل اعزام می شوند. همچنین سامانه های هوشمند ترافیکی مجهز به دورربین هایی هستند که سرعت خودروها را بصورت میانگین بین دو ایستگاه کنترل می کنند. از سال 95 تا کنون 52 سامانه نظارت هوشمند تصویری در طول راه های شریانی استان گیلان نصب و بهره برداری شد که نتیجه عملکرد این سامانه ها مستقیما به پلیس راه لینک است و هرگونه تخلفی که صورت بگیرد، بلافاصله تصویر ثبت می شود و در اسرع وقت اعمال قانون صورت می گیرد.
اخیرا بازدیدهای اولیه از سوی پلیس راه کشور برای نصب سری دوم این دوربین ها انجام شد و در حال حاضر برای نصب 15 دوربین برنامه ریزی صورت گرفته است. البته به تناسب اعتبارات موجود و پشتیبانی مالی مسئولین، پیگیر افزایش این تعداد و پیش رفتن به سمت نصب دوربین در راه های فرعی استان هستیم چراکه در استان گردشگرپذیر گیلان بسیاری از راه های فرعی کم ترافیک تر از شریان های اصلی نیستند.
یکی از دغدغه هایی که همواره مردم در مقایسه گیلان با استان های همجوار دارند، تعداد مراکز و مجتمع های خدمات رفاهی بین راهی است. دکتر سالاری در ابتدای شروع به کار به عنوان استاندار گیلان، احداث مراکز بین راهی کوچک را کلید زدند. در آزاد راه قزوین – رشت به عنوان مسیر اصلی ورود گردشگر به گیلان، چه برنامه هایی در این خصوص دارید؟
تاکنون حدود 14 مجتمع خدمات رفاهی بزرگ که شامل جایگاه عرضه سوخت، رستوران، تعمیرگاه و… می باشد، در گیلان به بهره برداری رسیده است. در آزاد راه قزوین- رشت از منطقه امامزاده هاشم که یک مجتمع در حال بهره برداری در آن وجود دارد، تا انتهای حوزه گیلان مجتمعی نداریم. چند سرمایه گذار تاکنون برای ساخت مجتمع خدماتی رفاهی در آزادراه قزوین- رشت اعلام آمادگی کرده اند و ما سعی داریم تا حد امکان موانع را برطرف نماییم. در حال حاضر حدود 3 مجتمع در باند رفت به سمت قزوین پیش بینی شده که یکی از آن ها در دست ساخت است و مابقی در حال طی کردن مراحل اداری و مقدماتی هستند.
با توجه به اینکه بیش از 50 کیلومتر از آزادراه در حوزه سازمان آب واقع شده است، قطعا همکاری این مجموعه در کنار محیط زیست و منابع طبیعی بسیار در پیشرفت کار تاثیرگذار خواهد بود که البته تاکنون نیز همکاری های خوبی با ما داشته اند.
همانطور که اشاره کردید، مجتمع های کوچک بین راهی از جمله طرح های خوبی بود که با ابتکار عمل استاندار گیلان در دستور کار قرار گرفت. این مجتمع ها شامل چند چشمه سرویس بهداشتی، نمازخانه، رستوران کوچکی برای ارائه غذا، مکانی برای عرضه تولیدات محلی، آنتن مخابرات و … پیش بینی شدند. در
همین راستا و با ابلاغ استاندار با اکیپ های کارشناسی حدود 409 نقطه را در سطح راه های استان برای تاسیس این مجتمع ها شناسایی کردیم که در نهایت مقرر شد برای استفاده حداکثری از زیرساخت ها، این پروژه در محدوده طرح هادی اجرا شود و از این رو تعداد نقاط پیش بینی شده به 200 نقطه رسید. اکنون در مرحله جذب سرمایه گذار و فراهم کردن مقدمات لازم هستیم.
در ابتدای صحبتهایتان به تامین اعتبار 8 و نیم میلیارد تومانی از سوی استانداری گیلان برای استانداردسازی علائم جاده ای و تابلوهای راهنما اشاره کردید. آیا عملیات اجرایی نصب این علائم آغاز شده است؟
بله. بلافاصه بعد از ابلاغ اعتبار از یکی از مشاورین خوشنام بومی جهت بررسی، مطالعه ،طراحی و جانمایی علائم استفاده کردیم. حدود سه ماه از آغاز عملیات اجرایی این پروژه می گذرد و در ابتدا به راه های روستایی که هدف گردشگری بودند اولویت داده شد. هم اکنون 8 اکیپ آزموده در نقاط مختلف استان گیلان مشغول نصب علائم جاده ای هستند . به همت دکتر سالاری استاندار گیلان، تفاهم نامه ای بین استانداری و سازمان حمل و نقل جاده ای منعقد شد و طبق این تفاهم نامه مقرر گردید به تناسب اعتباری که سالانه استانداری گیلان برای عملیات استاندارد سازی علائم راه های گیلان در نظر می گیرد، 50 درصد دیگر را هم سازمان راهداری منظور کند.
مطابق برآورد اولیه حدود 50 میلیارد تومان اعتبار به منظور استانداردسازی علائم راهنمایی و رانندگی در گیلان مورد نیاز است که در سال اول 8 و نیم میلیارد تومان از سوی استانداری گیلان تامین اعتبار شد و طبق توافقات، همین مقدار نیز از جانب سازمان راهداری تخصیص پیدا می کند. همچنین برای سال آینده استانداری گیلان و سازمان راهداری هر کدام 10 میلیارد تومان اعتبار به این پروژه اختصاص می دهند.
یکی از اقدامات شما ایمن سازی و احداث دیواره های کوهستانی است که در برخی نقاط به خوبی اجرا شده است. چه پروژه هایی در این زمینه در برنامه دارید؟
راه هایی که از مناطق کوهستانی می گذرد به علت شیب طولی زیاد مسیر در اثر بارش های بسیاری که در گیلان داریم و آب شستگی که به وجود می آید، پدیده رانش و ریزش معمولا در بالادست و پایین دست تراشه های موجود در حاشیه جاده پدید می آید که به تناسب میزان بحران و همچنین قبل از آن با بررسی های کارشناسی در بخش نگهداری راه ها هرجا نیاز باشد نسبت به احداث دیواره های حائل اقدام میکنیم و این اقدام ادامه دارد.
در حال حاضرچند اکیپ راهداری در جاده های گیلان مشغول خدمات رسانی هستند؟ ناوگان ماشین آلات راهداری در چه وضعیتی به سر می برد؟
مجموعه اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان 16 اداره شهرستانی دارد و در سطح استان حدود 41 اکیپ مجهز راهداری را در قالب های مختلف عملیاتی ساماندهی کرده ایم. این اکیپ ها فعالیت های گسترده ای دارند که از جمله آن ها می توان به امدادرسانی زمستانی، لکه گیری آسفالت ، تعویض علائم آسیب دیده حاشیه راه ها و خط کشی مسیر اشاره کرد. این 41 اکیپ با بهره گیری از 275 دستگاه ماشین آلات سنگین ، سبک و نیمه سنگین به خدمات رسانی مشغول هستند.
هم اکنون عمر مفید ماشین آلات سنگین راهداری گیلان بالغ بر 26 سال است و ناوگان نیمه سنگین و سبک نیز به ترتیب و به طور میانگین 29 و 23 سال عمر مفید دارند.
با استفاده از اعتبارات استانی ، سال گذشته 5 دستگاه گریدر نو وارد ناوگان ماشین آلات راهداری گیلان شد که موجب پایین آمدن میانگین سنی گردید و امیدوار هستیم با دریافت حمایت های مالی بتوانیم تا افق سال 1400 میانگین عمر مفید ماشین آلات راهداری گیلان را به 15 سال برسانیم .
سامانه ارتباط با مردم اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان عملکرد بسیار پویایی دارد. چقدر تلاش کردید ارتباط الکترونیکی با مخاطبان را گسترش دهید؟
چندین سال از راه اندازی سامانه گویای 141 می گذرد و مخاطب با مراجعه به این سامانه به راحتی می تواند آخرین اطلاعات راه ها را بصورت آنلاین دریافت کند. به محض وارد کردن اطلاعات مخابراتی مبدا و مرکز، کلیه اطلاعات از جمله ایستگاه های عوارضی، مشکلات ترافیکی و غیره اطلاع رسانی می شود.
پایانه های زمینی گیلان نقش فعالی در صادرات محصول یا حمل و نقل کالا به کشورهای همسایه دارند. چقدر تلاش کردید سطح خدمات رسانی در این پایانه ها را ارتقاء ببخشید و موجبات کاهش میزان توقف کامیون ها را فراهم کنید؟
استان گیلان سه پایانه بار متمرکز در شهرهای رشت ، انزلی و آستارا دارد. در پایانه مرزی آستارا به منظور افزایش کیفیت و کمیت خدمات، تصمیمی در سطح سازمانی مبنی بر ارائه خدمات 24 ساعت
اتخاذ شد. در حال حاضر مرز زمینی ما با جمهوری آذربایجان 24 ساعته باز است و تردد ادامه دارد.
ما به این نکته توجه داریم که آذربایجان یک دروازه است و برای ارتباط با سایر کشورها از این طریق باید حداکثر تلاش صورت بگیرد. به منظور رفع موانع موجود و تسهیل مراودات، همواره از مقامات استانی و و حتی نمایندگی های ایران در آنسوی مرزها نیز کمک می گیریم.
در هفته دولت چه پروژه ای از سوی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان به بهره برداری رسید؟
ما حدود 60 پروژه برای افتتاح در این ایام داشتیم که بالغ بر 33 میلیارد و 795 میلیون تومان هزینه اجرای آن ها شد. از این بین حدود 51 مورد افتتاح روکش آسفالت، یک مورد بهره برداری از مجتمع های خدمات رفاهی، سه دستگاه پل عابر پیاده، سه پروژه روشنایی بین راهی، یک دیوار بزرگ گابیونی و یک مورد ایمن سازی و دیواره سازی بوده است.
استاندار گیلان در بدو ورود، بخشنامه ای مبنی بر بکارگیری بانوان و جوانان در مناصب مدیریتی صادر و به فرمانداری ها، دستگاه های اجرایی و شهرداری ها ابلاغ کردند. در راستای اجرای این بخشنامه چه اقداماتی انجام دادید؟
در بخش راهداری به دلیل دشواری های بسیار زیادی که وجود دارد، استفاده از بانوان در تمام سطوح مدیریتی کمی دشوار است. اما در بخش ستادی ، رئیس اداره روابط عمومی و رئیس بودجه و برنامه ریزی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان از بانوان هستند.
همچنین ما 16 اداره شهرستانی داریم که ریاست بیش از 50 درصد از آن ها به جوانان واگذار شده است.
چقدر اهل استفاده از شبکه های اجتماعی و فضای مجازی هستید؟
در عصر اطلاعات، کسی که از اطلاعات بی بهره باشد انگار چشم و گوشش بسته است. من به دلیل مسئولیتی که دارم باید از این ظرفیت برای کسب اطلاعات و در نتیجه تصمیم گیری درست استفاده کنم. همچنین این فضا بستری مناسب برای ارائه عملکرد مسئولان و خدمتگزاران نظام است.
چقدر با رسانه ها تعامل دارید؟
رسانه اگر نباشد بسیاری از فعالیت های ما دیده نمی شود. از اینرو سعی می کنیم به بهانه های مختلف با رسانه ها ارتباط برقرار کنیم و از ظرفیت آن ها برای ارتباط با مخاطبین خود و همچنین گزارش نتایج کارمان بهره بگیریم.
چنانچه انتقادی از شما یا مجموعه تحت مدیریت شما صورت بگیرد چه واکنشی نشان می دهید؟
با کمال میل از انتقادات استقبال می کنم. اعتقاد دارم که با مشغله های فراوانی که وجود دارد، بروز خطا اجتناب ناپذیر است و انتقادات می توانند زمینه ساز تبدیل نقاط ضعف به قدرت باشند.
و سخن ناگفته …
از تمام دستگاه های اجرایی و همچنین نظارتی که باعث می شوند ناخواسته خطا نکنیم تشکر ویژه دارم و در پایان باید اشاره کنم که در کارهای فنی و تخصصی اعتبارات حرف اول را می زند و به همین دلیل، انتظار داریم در سایه حمایت های مالی بتوانیم خدمات بیشتر و با کیفیت تری ارائه کنیم.