• امروز : جمعه - ۲۳ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 13 September - 2024
0

پيشنهادي به شورای شهر / شهردار تالش چه كسي باشد بهتر است !!؟؟

  • کد خبر : 380
  • 19 شهریور 1397 - 12:43
پيشنهادي به شورای شهر / شهردار تالش چه كسي باشد بهتر است !!؟؟

پيشنهادي به شورای شهر / شهردار تالش چه كسي باشد بهتر است !!؟؟

پيشنهادي به شورای شهر / شهردار تالش چه كسي باشد بهتر است !!؟؟

 

اين روزها اسامي مختلفي از گوشه و كنار شهر براي سمت شهرداري تالش به گوش مي رسد.

 

نام هايي كه حتي شهروندان بي تفاوت نسبت به مسائل شهر را به واكنش وامي دارد.

 

آنطور كه شنيده مي شود شوراي شهر پس برکناری باباپور مصراً به دنبال گزينه هاي مناسب براي شهرداري است ولي خروجي اين جستجوها چه چيزي باشد، بستگي به شيوه اي دارد كه به انتخاب شهردار منجر مي شود.

 

در يك حالت ايده آل براي انتخاب شهردار، بهترين راه انتخاب بر اساس معيار است.

 

بدين صورت كه ابتدا معيارها توسط كارشناسان و اعضاي شورا بيرون آورده شود و بعد گزينه ها بر اساس اين معيارها سنجيده شوند.

 

در پايان شخصي كه حائز بيشترين امتياز مي شود را به عنوان شهردار تعيين كرد.

 

حال به مرور معيار ها مي پردازيم:

مدرك تحصيلي: يكي از معيارهاي برجسته در انتخاب شهردار، ميزان تحصيلات و رشته تحصيلي است ، بي شك رشته هاي عمران، معماري، جغرافياي شهري، مديريت بيشتر به درد سكانداري شهرداي مي خورد تا رشته هاي ديگر .

اما پيشنهاد مي شود در اين دوره با توجه به جو موجود در شهرداري اولويت به يك متخصص مديريت اختصاص داده شود.

شخصي كه به جوهاي سازمانهاي غير رسمي و كار با آنها آگاه باشد كه بتواند سازمان را داراي ثبات نسبي بكند، بسياري از صاحبنظران مديريت تالشی معتقدند كه مديري ساختار مدار كه حتي رشته تحصيلي مديريت نداشته باشد هم مي تواند در اين طيف قرار داده شود.

قدرت: تعاریف مختلفی برای قدرت بیان شده ولی در این برهه یک شهردار باید توانایی داشته باشد که تصمیمات را پیاده بکند، بر کارکنان خود اشراف داشته باشد یا بقولاً در سازمان حرف شنوی داشته باشد، بر مردم مسلط باشد و … حال منابع این قدرت از کجا می آیند بستگی به تعریف المانهای این معیار دارد ، می توان قدرت را در این دوران در ستاد پیروز انتخابات ریاست جمهوری تعریف کرد.

می توان پشتوانه خانوادگی فرد را بعنوان قدرت تعریف کرد یا حسن شهرت وی را در این مقوله جای داد ،

نمونه آن قدرت سیروس شفقی ، هوشنگ عباسقلی زاده بعنوان شهردار بودند که به آنها این امان را می داد که کارهایی که هیچکسی توان انجام آن را نداشت ، با اقتدار کامل انجام بدهند .

نفوذ: شنیده ایم که می گویند قدرت نفوذ می آورد ولی این یک حجت به تمام معنا نیست ، شهردار باید توان چانه زنی با سازمانهای مافوق خود را داشته باشد ، البته این منبع را نیز می توان در موارد مربوط به قدرت یافت ، کما اینکه یک شخص موافق با دولت کنونی بهتر می تواند اعمال نفوذ داشته باشد تا فردی که اساسا با این دولت مشکل دارد.

دست پاكي وسلامت مالي: در سازمانهايي كه پول و رد و بدلهاي مالي وجود دارد، چه بسا كه يكي از مهمترين معيارها دست پاكي باشد ، شوراي محترم اگر مي خواهد از حرف و حديثهاي آخر دوره خود مصون باشد و به فكر انتخاب در دوره بعد باشد و مهمتر از همه به دنبال پيشرفت شهر باشد بايد براي اين معيار وزني سنگين در نظر بگيرد ، البته بعضي معيارها ديگر نيز توي اين معيار ديده مي شود از جمله اگر شخص داراي استقلال باشد يا بقولاً به كسي مديون نباشد بهتر مي تواند سلامت خود را حفظ بكند تا يك مديري كه به هر نحو ممكن به گروهي يا شخصي براي نشستن در سمت خود وابسته باشد ،

حتي تا جايي كه در برخي موارد در دوره هاي قبل ديده مي شود، شهردار به شخصي در شورا نيز وابستگي داشت و اگر هم مي خواست نمي توانست مستقل عمل بكند.

بنابراين عدم وابستگي را مي توان به عنوان معياري مناسب كه كليت يك شخص را معين مي كند در نظر گرفت.

ويژگيهاي شخصيتي مدير: شايد فرماندار را نتوان از جهتي نماينده شهر دانست، به اين دليل كه فرماندار منصوب دولت است ولي شهردار مشخصاً از اين جهت كه به طور غير مستقيم توسط مردم انتخاب مي شود نماد افكار، توانايي و شخصيت عمومي جامعه است ، شهردار به عنوان يك مدير بالادستي خيلي از توانايي هاي ذاتي و بعضاً اكتسابي لازم را بايد داشته باشد ، بعضي از آنها براي تعامل با شهروندان لازم و ضروري است ازجمله روابط عمومي قوي، و بعضي آنها براي چهره بيروني شهر از جمله توانايي سخنران

بازوی اجرایی شوراها، شهرداری است، پس انتخاب این بازوی قدرتمند تأثیر زیادی در ارایه مطلوب خدمات شهری و اجرای صحیح مصوبات دارد.

البته انتخاب شهردار در کلانشهرها و برخی شهرها ، خواه ناخواه، چهره‌ای سیاسی به خود گرفته است و برخلاف ماهیت خدماتی و اداری شهرداری، تصاحب این سمت با رقابت‌های پر چالشی روبه‌رو می‌شود.

انتخاب شهردار در تحقق نظام عدم تمرکز تأثیر بسزایی دارد و به همین دلیل باید در انتخاب آن دقت شود.

تحقق نظام عدم تمرکز اداری نشان‌دهنده مشارکت مردم در مدیریت محلی است

از این رو، تمرکززدایی اداری را هم می‌توان از مصادیق اعمال حق تعیین سرنوشت دانست

حق تعیین سرنوشت را نمی‌توان فقط به مباحثی نظیر حاکمیت ملی و انتخابات سیاسی تقلیل داد بلکه حق تعیین سرنوشت، علاوه بر انتخابات ملی در بسیاری از عرصه‌ها از جمله در مدیریت محلی نیز باید تضمین شود و مورد احترام قرار گیرد.

با این اوصاف اعضای شورای اسلامی شهر باید به نکاتی ریزتر از این نکات که در این یاداشت به آن اشاره شده، در انتخاب شهردار دقت کنند و بر اساس ادعایی که تعداد زیادی از آنها در روزهای انتخابات داشتند، شورایی شفاف و شیشه‌ای داشته باشند و شفاف همه مصوبات شورای شهر را در سایت رسمی شورا اطلاع‌رسانی کنند و در انتخاب شهردار نیز تک‌تک در یک یاداشت کوتاه دلیل رای موافق یا مخالف خود را برای شهروندان اطلاع‌رسانی نمایند.

نکته پایانی اینکه، اتحاد و انسجام اعضای شورای شهر و شهرداری مهم‌ترین و تعیین‌کننده‌ترین امر در اقتدار و توانایی مدیریت شهری است که فضای سوءاستفاده دیگر دستگاه‌های اجرایی و دولتی را از این نهاد عمومی به صفر می‌رساند، ولی متاسفانه وجود اختلاف بین آنها موجب سوءاستفاده سایر ادارات و برخی شهروندان سودجو بوده که در نهایت به ضرر شهر و سایر شهروندان قانون‌مدار است که امیدواریم بزودی در شورای شهر این اتحاد و یکپاچگی را لمس کنیم.

 

لینک کوتاه : https://varnakhabar.ir/?p=380

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.