به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی وارنا، اسدالله عباسی درباره بازماندگی از تحصیل برخی کودکان به دلیل مسائل مالی و فقر خانوادگی گفت: یکی از دلایلی که کشور در بحث باسواد کردن همه آحاد جامعه نتوانست توفیق کامل داشته باشد و نرخ باسوادی جامعه بیشتر از حدود ۸۵درصد نشد، همین است که بر روی شهروندان بالای ۵۰ سال تمرکز و از سوی دیگر طیف و افرادی که در سن مدرسه رفتن قرار داشتند ولی وارد جرگه تحصیل نشدند، غفلت شد. نماینده مردم رودسر در مجلس شورای اسلامی افزود: سازمان ثبت احوال باید اعلام کند چه تعداد دانشآموز در کدام منطقه و به چه دلایلی از ورود به مدرسه محروم شدند تا دستگاههای حمایتی همچون کمیته امداد یا NGOها یا دولت ورود پیدا کنند. تلاش قانون برای تحصیل همگانی؛ از دانشآموزان عشایر تا مناطق محروم عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاکید کرد: شاید در یک منطقه برخی خانوادهها به دلایل اقتصادی همچون خوراک، پوشاک، و ایاب و ذهاب قادر نباشند فرزندان خود را به مدرسه بفرستند ولی این نباید باعث شود که دستگاههای دیگر از کنار این موضوع به سادگی عبور کنند. وی گفت: از نظر قانون اساسی و بخشنامههای آموزش و پرورش حتی برای دانشآموزان عشایر که دائما در حال کوچ هستند، معلمانی راهی آن مناطق کوچنشین میشوند؛ همچنین در برخی مناطق محروم مدارس شبانه روزی تاسیس شده تا دانشآموزانی که مکان زندگی آنها از محل تحصیل شان فاصله دارد، از درس بازنمانند. هیچ بهانهای نباید باعث محرومیت کوکان از تحصیل شود عضو هیئت رییسه مجلس تاکید کرد: قانون به همه موارد توجه کرده و لذا هیچ بهانهای نباید باعث شود که کودکان از تحصیل به ویژه در مقطع دبستان محروم شوند. وی معتقد است اگر چنین اتفاقی در نقطهای افتاده باشد، مقصر آموزش و پرورش است و اگر گزارش مستندی به کمیسیون آموزش مجلس تحویل شود، قابل بررسی است و دستگاهی که در این زمینه کوتاهی کرده، مورد پیگرد قانونی قرار میگیرد. آموزش و پرورش آسیبشناسی کند عباسی توضیح داد: اگرچه متولی اصلی تربیت و تعلیم دانشآموزان آموزش و پرورش است و باید در خصوص این موضوعات آسیبشناسی کند اما همه نهادها به ویژه دستگاههای حمایتی همچون کمیته امداد باید ورود کنند. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: فرمانداریها و بخشداریهای هر منطقه که کودکان آن قادر به تحصیل نیستند، گزارشات مستند خود را ارائه کنند زیرا در هر بخش و روستایی، شورای آموزش و پرورش وجود دارد که مسئول و متولی امر تعلیم و تربیت است؛ لذا وقتی ببیند عوامل معیشتی یا اقتصادی مانع ادامه تحصیل کودکان شده، باید این مسائل را تحت پوشش بگیرند و از طریق نهادهای حمایتی، دولت، خیرین یا مسئولان محلی رفع مشکل کنند.
لینک کوتاه : https://varnakhabar.ir/?p=4165