• امروز : یکشنبه - ۲۲ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 13 October - 2024
0

افتتاح قطار رشت_قزوین بدون ایستگاه آخر/ ضرورت اتصال بندر انزلی به شبکه ریلی کشور

  • کد خبر : 5003
  • 19 آذر 1397 - 19:33
افتتاح قطار رشت_قزوین بدون ایستگاه آخر/ ضرورت اتصال بندر انزلی به شبکه ریلی کشور

به قلم : مهسا طالبی   راه آهن گیلان در انتظار تحقق اتصال به کریدور بین المللی از طریق بندر انزلی است   به گزارش پایگاه خبری وارنا : چیزی به افتتاح پروژه راه آهن گیلان نمانده است. از اواسط دهه ۸۰ پروژه راه اهن قزوین- رشت در دست افتتاح بود و با افتتاح آن […]

به قلم : مهسا طالبی

 

راه آهن گیلان در انتظار تحقق اتصال به کریدور بین المللی از طریق بندر انزلی است

 

به گزارش پایگاه خبری وارنا : چیزی به افتتاح پروژه راه آهن گیلان نمانده است. از اواسط دهه ۸۰ پروژه راه اهن قزوین- رشت در دست افتتاح بود و با افتتاح آن گیلان هم به شبکه ریلی کشور متصل می شود. با اینحال اغلب کارشناسان معتقدند این پروژه ملی تا زمانی که به انزلی و بعد از آن آستارا نپیوندند کاربری تجاری نخواهد داشت و فواید اقتصادی آن نصیب گیلان نمی شود.

با توجه به این مهم سعی کردیم در گفت و گو با کارشناسان و مسئولین درخصوص ضرورت و نحوه اتصال بندرانزلی به شبکه ریلی گفت و گو کنیم.‌ گزارشی که در ادامه آمده است.

تاکید بر ایجاد کریدور بین المللی

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان در خصوص اتصال بندرانزلی به شبکه ریلی گفت: کریدورهای بین المللی متعددی در منطقه وجود دارند و با توجه به الزامات و نیازهای ژئواستراتژیک و ژئوپلیتیک روز به روز به تعداد و اهمیت این کریدورها افزوده می شود.
“حسین چراغی” با تأکید بر کریدورهای شمال- جنوب (نوستراک) و شرق- غرب (تراسیکا) به عنوان دو کریدور مهم و شناخته شده، افزود: امروزه در منطقه کریدورهای جدیدی با اهداف تجاری، اقتصادی و سیاسی در حال شکل گیری است که یکی از آنها کریدور لاجورد است که به منظور دور زدن کریدور طبیعی جاده ابریشم فعال شده و از مسیر افغانستان، ترکمنستان، قزاقستان، آذربایجان، ترکیه و گرجستان می‌گذرد و به سمت اروپا می رود و حجم بالایی از کالا را منتقل می کند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان با بیان اینکه کالاهای چین نیز از مسیر جایگزین قزاقستان، آذربایجان، ترکیه و اروپا جابجا می شود، گفت: کشورهای منطقه به دنبال معرفی کریدورهای جدید هستند تا علاوه بر اقتصادی بودن، زمان حمل کالا و قیمت تمام شده کاهش پیدا کند. لذا بایستی این تحرکات و تغییرات در مسیر کریدورها را بشناسیم و متناسب با آن برنامه ریزی کنیم تا از مسیر توسعه عقب نمانیم.

وی با تأکید بر لزوم استفاده از ظرفیت های حمل و نقل چندوجهی، بیان کرد: بنادر درگاه‌های اصلی صادرات و واردات و ترانزیت کالا هستند و بر این اساس بنادر کشور به ویژه دریای خزر از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

چراغی با بیان اینکه زیرساخت‌های بندری ما باید متناسب با تغییرات کریدورها و مسیرهای بین المللی توسعه پیدا کنند، یادآور شد: برخی از کشورها به دنبال ایجاد بنادر تخصصی برای حمل و نقل چندوجهی هستند.
ضرورت اتصال بندر انزلی به شبکه ریلی

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان اضافه کرد: این سازمان به عنوان متولی دریایی و بندری کشور اتصال بنادر شمال به شبکه سراسری ریلی را در دستور کار خودش قرار داده است تا از توانمندی ها و ظرفیت‌های تجارت بین المللی در بازارهای جدید استفاده کند.

چراغی، اتصال بندرانزلی به شبکه ریلی را تکمیل‌کننده کریدورهای شمال- جنوب و شرق- غرب دانست که ما را به سایر کریدورهای حوزه«CIS » متصل می‌کند.

وی افرود: استفاده از ظرفیت‌های حمل و نقل ترکیبی (دریایی- ریلی) هم در حوزه کالا و هم در حوزه مسافر برای استان گیلان تولید ثروت و ایجاد اشتغال به همراه خواهد داشت
استفاده بهینه از ظرفیت جغرافیایی گیلان
در ادامه یک کارشناس اقتصادی و مدیر اجرایی سازمان برنامه و بودجه گیلان به نقش محوری بندر انزلی در کریدور بین المللی شمال- جنوب، اشاره کرد و گفت: با عملیاتی شدن کامل این کریدور، تحول بزرگی در ظرفیت جابجایی بار و مسافر کشور رخ خواهد داد.
“غلامرضا رحیمی” افزود: بی‌تردید تکمیل کریدور نوستراک، رونق اقتصادی و افزایش درآمدهای ارزی را برای کشور به همراه خواهد داشت. لذا ضرورت دارد به منظور استفاده بهینه از ظرفیتهای استان گیلان و موقعیت آن در همجواری با کشورهای حوزه CISنقش و جایگاه استان و بندرانزلی در کریدور شمال- جنوب و کریدورهای جدید، به درستی تبیین و عملیاتی شود.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: اتصال هند به اروپا از طریق کریدور شمال- جنوب به نقش‌آفرینی پایدار گیلان در توسعه کشور کمک می‌کند. در این راستا باید راه‌آهن قزوین- رشت را به بندر انزلی متصل کنیم، زیرا راه‌اندازی این شبکه، سهم ریلی را در مبادلات و فعالیت‌های گمرکی افزایش می‌دهد.
رحیمی، با بیان اینکه پروژه اتصال راه‌آهن قزوین- رشت به بندرانزلی هم اکنون در دست اجرا است، گفت: درصدد هستیم با سرعت عمل بیشتری به اهداف مورد نظر پروژه دست پیدا کنیم.
نقش مؤثر بندرانزلی در تکمیل کریدور ترانزیت بین المللی داخل کشور
در ادامه یک فعال حوزه تجارت بندری، با بیان اینکه بنادر انزلی و امیرآباد نقش مهمی در پروژه توسعه ریل محور کشور با رویکرد اتصال به بنادر بازرگانی دارند، تاکید کرد: اتصال استان گیلان و بندر انزلی به شبکه ریلی و تکمیل کریدور ترانزیت بین المللی تمام ریلی شمال- جنوب در داخل کشور از جمله اهداف اصلی راه آهن قزوین- رشت- انزلی است.

“کامران امامی” حمل و نقل ریلی را امن ترین حمل و نقل دانست و بیان کرد: نقش کلیدی گیلان در توسعه پایدار کشور، زیست بوم حساس آن و ظرافت در برقراری تعادل میان محیط زیست و توسعه اقتصادی بر پیچیدگی راهبرد توسعه استان می‌افزاید.

با بیان اینکه گیلان براساس طرح آمایش نیازمندی بیشتری به شبکه ریلی دارد، گفت: بندر، شیلات و گردشگری عناصر اصلی اقتصاد بندرانزلی بوده و تسریع در راه‌اندازی و تکمیل شبکه ریلی در گیلان، تاثیر مستقیمی بر شکوفایی ان دارد.

وی افزود: با اجرای این پروژه فرصت ترانزیت بین المللی، راه ابریشم، سهولت تردد شهری، سهولت صادرات و واردات، بهبود گردشگری، ارتقای محیط زیست، بهبود لجستیک بندر و مطابقت حمل و نقل ریلی با اسناد بالادستی فراهم می شود.
مکث

چندی پیش “بهزاد الوند” رئیس اداره مهندسی بنادر سازمان بنادر و دریانوردی کشور در گفت و گو با رسانه ها با تاکید بر اتصال بندر انزلی به شبکه ریلی کشور گفته بود: رویکرد سازمان بنادر و دریانوردی کشور افزایش حمل و نقل ریلی در بنادر بازرگانی کشور است. در این راستا مشاور فاز دوم طرح توسعه حمل و نقل بنادر بازرگانی شمال کشور یعنی انزلی، نوشهر و امیرآباد انتخاب شده است و به زودی شاهد افزایش حمل و نقل ریلی در کلیه بنادر بازرگانی خواهیم بود.

لینک کوتاه : https://varnakhabar.ir/?p=5003

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.