حجت الاسلام محمدمهدی افتخاری، نماینده مردم فومن و شفت در گفتگو با وارنا در رابطه با پل ورودی شهر فومن گفت:
پل ورودی فومن که دیر زمانیست چشم زخمی بر دید منظری همه گردشگران شهر فومن شده و موضوعی خاص برای طرح مباحث جانبی مختلف در سطح فضای مجازی که البته برآمده از وضعیت ناکارآمد ناشی از بیتدبیری اجرا شده در طول سالهای قبل میباشد؛
از چادرنشینی نماینده ادوار فومن و تا ممانعت از افتتاح توسط نماینده فعلی فومن و شفت و گلایههای شدید مردم شهرستان فومن برای عدم بهرهبرداری به موقع توأم با شکوه بسیاری از دارندگان وسائط نقلیه فومنی به جهت طی مسافت مازاد نزدیک به یک کیلومتر برای عبور از این رمپهای دوگانه طرفینی را میتوان متذکر گردید.
با توجه به تصویب یک پیشنهاد از چند پیشنهاد حجتالاسلام افتخاری به عنوان طرح نهائی از سوی وزارت راه و شهرسازی، این پل دردسرساز در حال تبدیل به پل خاطرهساز خواهد شد.
حجت الاسلام محمدمهدی افتخاری، نماینده مردم فومن و شفت در گفتگوی در رابطه با پل ورودی شهر فومن گفت: در دنیای امروز رعایت اصول ترافیکی بر اساس اصول رفتارشناسی توصیف و طراحی میشود، یعنی معمولا بعد از بررسی رفتار مردم و در نظرگیری سایر معیارهای مهندسی، یک طرح را ثبت، حذف یا اصلاح میکنند.
نماینده فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: نقشه مصوب شده اخیر با درنظر گرفتن همه اتفاقات گذشته و کوتاهیهای به عمل آمده، در حال حاضر بهترین نقشه برای اصلاح و افتتاح پل ورودی فومن میباشد و در ادامه میافزاید: از آغاز طراحی و اجرای ابنیههای فنی در مدخل ورودی یک شهر که در تلاقی با دو مسیر تندرو قرار دارد، میبایست مطالعات ترافیکی صورت میگرفت تا به هنگام اوج ترافیک، تدابیر شایستهای برای روانسازی رفت و آمد وسائط نقلیه، اتخاذ میگردید.
افتخاری یکی از اصلیترین دلایل خود جهت اصلاح پل ورودی را مطالبات مردمی دانست و بر نارضایتی مردم از وضعیت معماری و نمای غولآسای رمپهای شنی طرفین پل ورودی اعلام نمود.
نماینده مردم فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به معایب طراحی تقاطع غیرهمسطح (پل فومن) متذکر شد: از جمله معایبی که میتوان برای سازه قبلی برشمرد: عبارت از عدم تعریف یک تقاطع غیرهمسطح در قالب یک ورودی شکیل و زیبا بر اساس اِلمانهای یک شهر تاریخی و گردشگری است و اگر بخواهیم پلی را برای ورودی شهر فومن تعریف کنیم باید براساس نگاه به پیشینه تاریخی و گردشگری شهرمان باشد.
نماینده مردم فومن و شفت تأکید کرد که عدم مطالعات امکانسنجی موردی فنی، اقتصادی، زیست محیطی، زیباشناختی و حریم منظری یکی از معایب اصلی وضعیت فعلی پل ورودی بوده است.
افتخاری بیان داشت: این پروژه از جمله پروژه هایی است که در طول زمان اگر به موقع و در بازه تعیین شده، اجرا نگردد متأثر از بودجه شده و در نتیجه هر روز به روز از کیفیت و زیبایی طرح تبیین شده در هنگام اجرا، کاسته شده و به جای اجرای نقشه های اولیه طراحی شده با نقشه های جایگزین دم دستی مواجه گردیده و با دیوار رمپی پر از گل و لای بدون اجرای قوس های شبدری اولیه و راستگرد و چپگرد مواجه می شدیم. و همچنین به هنگام آغاز کار، اراضی مکفی مورد نیاز، برای اجرای پروژه در اطراف تقاطع غیرهمسطح، خریداری نگردیده و جهت آسانی کار، ابتدا جاده اصلی فومن به رشت و فومن به سراوان را با حفاری و خارج نمودن از محور ترافیکی به دست پیمانکار سپردند و سپس به فکر خرید اراضی مورد نیاز اطراف برای اجرای طرح اولیه افتادند و بدین سان بود که در طول چند سال گذشته تصمیم گرفتند این پروژه طراحی شده چهارده سال پیش را به شکلی ناقص و ابتر بدون اجرای لوپ ها و راستگردها اجرایی نمایند که ظلمی آشکار بود بر همه شهروندان فومنی و مهمانان و گردشگران عزیز.
وی افزود: یکی دیگر از معایب اجرای تقاطع غیرهمسطح به شکل فعلی، آسیب دیدنِ دید منظری ساکنین طرفین رمپ ها و طی نمودن عرض جاده با مسافت حداقل ۵۰۰ متر که موجب گردیده تا گسست لایههای اجتماعی در جامعه ساکن طرفین پل رخ دهد.
وی تاکید کرد: این مبلغ اعتبارات اعلامی غیر از اعتبارات برای تأمین هزینه های جانبی است چرا که باید دکل فشار قوی جابجا و به مکان دیگری منتقل شود.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در رابطه با زمان بهره برداری پل گفت: آنچه که در جلسه مشترک کمیسیون عمران با مسئولین و معاونین وزارت راه پیش بینی کرده اند، تحویل یکساله و نیمه پروژه می باشد که من به نمایندگی از مردم فومن همه پیگیری و تلاشم را خواهم کرد تا انشاالله وزارت راه و شهرسازی به تعهدات خود در زمان مناسب عمل نماید.