به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی وارنا،اللهیان به نحوه رسیدگی به شکایات در دفاتر الکترونیک قضایی نیز اشاره کرد و افزود: نخستین دفاتر الکترونیک قضایی در اسفند ماه سال ۹۳ در مرکز استان گیلان راه اندازی شد که این دفاتر در ابتدای فعالیت تنها دادخواست های حقوقی دریافت کرده و سپس دریافت اظهارنامه نیز به این فعالیتها افزوده شد. وی با بیان اینکه در سال جاری ۱۷ دفتر در مناطق استان گیلان دایر شده است، گفت: مردم به جای مراجعه به دادسرا به این دفاتر که با سرمایهگذاری بخش خصوصی دایر شده است مراجعه کرده و به شکایت خود رسیدگی می کنند. معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری گیلان با اشاره به اینکه دفاتر الکترونیک قضایی حلقه واسط میان شاکی و محاکم قضایی است، بیان کرد: این دفاتر تنها در مناطقی که واحد قضایی مستقر است، راه اندازی می شود. وی با اشاره به اینکه سیاهکل، رحیم آباد، رودبنه، آستانه اشرفیه، ماسال، حویق، کرگانرود از جمله شهرهایی هستند که دفاتر التکرونیک قضایی در آنها دایر نشده است، ادامه داد: در صورت مراجعه یک متقاضی در این زمینه اقدامات لازم برای دایر کردن این دفاتر در این شهرها نیز انجام می شود. مکانیزه کردن رسیدگی به خواستههای مردم اولویت قوه قضاییه اللهیان در ادامه با بیان اینکه دادخواست، اظهارنامه، فرجامخواهی، اعاده دادرسی و سایر دعاوی از جمله مواردی بودند که در ابتدای بازگشایی این دفاتر به آنها رسیدگی شده است، افزود: بعد از افزوده شدن شکوائیه و با توجه به گستردگی این حوزه روش فعالیت این دفاتر در حال حاضر با تغییراتی همراه شده است. وی تأکید کرد: شهروندان برای آگاهی از موارد مورد قبول در این دفاتر می توانند به لیست درج شده در دفاتر الکترونیک و حتی سایت دادگستری کل استان گیلان مراجعه کرده و با این موارد آشنا شوند. معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری گیلان با اشاره به هزینههای دادرسی در این دفاتر، گفت: هزینه دادرسی ۱۰ هزار تومان بوده که این مبلغ در دادرسیهای حقوقی متفاوت است. دفاتر نیز برای ارائه خدمات خود از متقاضیان مبلغی دریافت می کنند. وی با بیان اینکه حضور در دفاتر الکترونیک قضایی در موارد یاد شده برای عموم اجباری است، اظهارکرد: در شهرهایی که در حال حاضر این دفاتر دایر نشده شهروندان همانند روال گذاشته به دادگاه یا دادسرا مراجعه می کنند. اللهیان با اشاره به اینکه در سالهای اخیر و با گسترش تکنولوژی، مکانیزه کردن امور یکی از اولویتهای قوه قضائیه بوده است، افزود: در همین راستا در مرداد سال ۸۶ سیستم مدیریت پرونده «سمپ» در استان گیلان راهاندازی شد که در آن تمامی اطلاعات پرونده اعم از خواهان، خوانده، شاکی و متهم ثبت و این روند با استفاده از یک کد برای ذینفعان پرونده نیز قابل رویت است. وی با بیان اینکه اجرای این طرح لازمه اجرای طرح «دولت الکترونیک» است، ادامه داد: مهمترین مزیت راهاندازی این دفاتر کاهش ازدحام در مراجع قضایی و افزایش سرعت رسیدگی به پروندهها بوده که خوشبختانه تاکنون با استقبال خوب مردم همراه بوده است.
لینک کوتاه : https://varnakhabar.ir/?p=4073